Robotic Process Automation, ook wel bekend als RPA, is een technologie die ondersteunt in het slim herkennen en verwerken van facturen. Denk bijvoorbeeld aan administratieve processen met veel herhalingen zoals het inboeken en verwerken van inkomende facturen.
Waar u aan moet denken
Heeft uw organisatie veel facturen in omloop, met een sterk repeterend karakter? Zijn menselijke beoordelingen niet noodzakelijk voor u en daarmee het risico en de impact van fouten verwaarloosbaar? Dan zijn uw processen geschikt voor RPA technologie. Soms betreft het oplossingen die volledig geautomatiseerd op de achtergrond werken. In andere gevallen is de “software robot” een virtuele assistent die voor ervaren medewerkers van de crediteurenafdeling een voorstel doet voor de verdere afhandeling.
Een goede procesanalyse is noodzakelijk om te ontdekken welke taken wél en welke taken voorlopig niét kunnen worden gerobotiseerd.
Wat levert het op?
- lagere kosten (besparing op FTE in factuurverwerking)
- kortere doorlooptijden van ontvangst tot het betaalbaar stellen van de factuur
- betere kwaliteit van dienstverlening (minder fouten)
- financieel medewerkers krijgen meer tijd voor uitdagendere en zinvolle taken
Conclusie
RPA kan met zekerheid alle repeterende handelingen voor het verwerken van uw inkomende facturen, goedkoper, sneller en beter uit voeren dan dat medewerkers dit handmatig kunnen.
Aan de andere kant blijft factuurverwerking een financieel proces waarin fouten tot mogelijk ernstige consequenties kunnen leiden. Denk bijvoorbeeld aan het onjuist boeken van de BTW of het betalen van spookfacturen.
Blijf kritisch bij taken waar menselijk denken vereist is. Zorg ervoor dat de waardevolle taken voor uw medewerkers overblijven en de meer repetitieve, administratieve taken voor de robot zijn!